Jzyk polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Jzyki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF cieki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Wicej
Start arrow Wydarzenia arrow Zwiedziliśmy Małopolskę!
Zwiedziliśmy Małopolskę! Drukuj
Wpisał: Barbara Budna
13.06.2016.

W dniach 17 – 20 maja 2016 r. 45 – osobowa grupa gimnazjalistów z Rynu uczestniczyła w wycieczce do Częstochowy, Ogrodzieńca, Krakowa, Wieliczki, Oświęcimia i Ojcowa. Po drodze zwiedziliśmy klasztor na Jasnej Górze i zamek w Podzamczu. Następnego dnia podziwialiśmy Wawel i inne zabytki Krakowa. Później pojechaliśmy do kopalni soli w Wieliczce. Tu czekało na nas wiele atrakcji. Każdy otrzymał roboczy strój górniczy – kombinezon, kask z lampką oraz pochłaniacz. Przygoda rozpoczęła się od zjazdu najstarszym szybem górniczym „Regis”. Wędrowaliśmy w ciemnościach z przewodnikiem, zwanym przodowym, po labiryncie komór i korytarzy. Musieliśmy wykonać pod ziemią wiele zadań, np. badać poziom stężenia metanu, ładować i transportować sól, wyznaczać drogę do kolejnych szybów. Na koniec wszyscy otrzymali certyfikat, potwierdzający zdobycie pierwszych szlifów w zawodzie górnika. Trzeciego dnia pojechaliśmy do Oświęcimia. Tu zapoznaliśmy się z historią obozu koncentracyjnego. Ze ściśniętym ze wzruszenia gardłem zwiedzaliśmy wnętrza baraków a także krematorium i komory gazowe. To była ważna i trudna lekcja historii. W drodze powrotnej zajechaliśmy do Wadowic, by poczuć niezwykły klimat rodzinnego miasta Wielkiego Polaka – Papieża i pójść na kremówki. Jeszcze tego samego dnia zwiedziliśmy Podziemia Rynku Głównego – Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Wystarczyło zejść kilka metrów w dół, by odkryć prawdziwy skarbiec wiedzy o dawnej stolicy Polski. Interaktywne mapy, ekrany dotykowe, hologramy oraz oryginalne artefakty przeniosły nas w średniowieczny świat miasta. Czwartego dnia, w drodze powrotnej, zobaczyliśmy Grotę Łokietka i Ojcowski Park Narodowy, Pieskową Skałę oraz Maczugę Herkulesa. Zmęczeni, ale usatysfakcjonowani i pełni wrażeń wróciliśmy do Rynu. Trzeba koniecznie dodać i – tym samym spełnić prośbę wszystkich przewodników, że nasza młodzież zachowała się wspaniale. O czym zaświadczają: organizator imprezy – pani Elżbieta Laskowska oraz opiekunowie: Barbara Budna, Małgorzata Buczyńska i Bożena Winiarz.

« poprzedni artykuł   następny artykuł »